Assortiments optimalisatie

 

Het is belangrijk dat het assortiment optimaal aansluit bij de behoeften van klanten. Trenel heeft verschillende data gedreven assortimentsoptimalisatie cases uitgewerkt. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Het assortiment auto’s voor een autodealer.
  • Het assortiment jachten voor een jachtbouwer.
  • Het assortiment hutten voor een cruiserederij.
  • Het menu van een fastfood keten.

Onze oplossingen helpen om een optimaal assortiment aan te houden van elk product. Daarnaast geven de oplossingen slimme inkoop en verkoop suggesties. Op deze manier helpen we bij het genereren van meer omzet en het reduceren van out-of-stock en out-of-date producten in de voorraad. Op deze manier help Trenel bij het optimaliseren van omzet en werkkapitaal.

Wat zijn de voordelen?

De belangrijkste voordelen van een assortimentsoptimalisatie

  • Minder kapitaalbeslag door de juiste voorraad. Uw werkkapitaal wordt hierdoor beter benut.
  • Klanten komen terug omdat het assortiment optimaal aansluit op de wensen.
  • Hogere omzet door lagere out-of-stock resultaten.

Hoe werkt het?

Bij een data gedreven assortiment optimalisatie zullen we eerst het ideale assortiment bepalen. Dit kan per vestiging en in de tijd uiteenlopen. We zullen kijken welke producten het meest bijdragen aan uw resultaat en welke producten minder relevant zijn en wellicht uit het assortiment geschrapt kunnen worden. We kunnen complexe afhankelijkheden modelleren in algoritmes. Interne data over uw verkoop en marges wordt gecombineerd met externe informatie over de afzetmarkt.

 

Wat leveren we op?

  • Een real-time datastream van marktinformatie.
  • Een koppeling met uw interne data.
  • Een uniek algoritme dat op basis van data het assortiment kan optimaliseren.
  • Een online interactief dashboard dat helpt om het assortiment en klantbehoefte te monitoren, te optimaliseren en inzichten geeft in mogelijke verbeteringen.