Prijsoptimalisatie

Wat is de juiste prijs voor een product of dienst? Bij welk prijsniveau boekt de onderneming het beste resultaat?. Deze vragen kunnen van toepassingen zijn op bijvoorbeeld:

  • De prijs van kaartjes voor een attractiepark.
  • De prijs van stoelen in een vliegtuig.
  • De prijs van woningen
  • De prijs van tweedehands auto’s

In veel gevallen zal de optimale prijs verschillen over de tijd of per locatie. Onze oplossingen helpen de juiste prijs te kiezen. Hierbij kan het ook gaan om een dynamische prijsstelling. Een voorbeeld van een dynamische prijsstelling is wanneer prijzen van vliegtickets stijgen als het vliegtuig bijna vol zit. Of wanneer kaartjes voor een theatervoorstelling lastminute goedkoper worden.

Onze algoritmes helpen organisaties om op basis van historische gegevens en externe bronnen de juiste prijsmix te bepalen van producten en diensten. Onze oplossingen helpen bij het begrijpen van de effecten van prijsstelling. Dit kan gaan om eenmalige transacties, maar ook om subscriptie modellen. Bij deze analyse kunnen complexe randvoorwaarden worden meegegeven zoals het verkopen van producten onder de kostprijs om klanten te binden en later de prijs te verhogen.

Wat zijn de voordelen?

De belangrijkste voordelen van een prijs optimalisatie oplossing

  • Met de optimalisatie van de prijs van uw product maximaliseert u omzet en resultaat.
  • Onze oplossing geeft u inzicht in het effect van prijsstelling.

Hoe werkt het?

We bouwen de oplossing op basis van een voorspellend model. Met machine learning methoden kunnen we patronen herkennen in de effecten van prijs en omzet. Deze voorspellingen valideren we doormiddel van een aantal experimenten. De data die we gebruiken kan interne data zijn vanuit de organisatie zelf, maar kan ook externe data zijn. Omzetcijfers, prijzen en bezoekersaantallen van vergelijkbare ondernemingen. Op basis van het model kan besloten worden of een prijsverandering moet worden doorgevoerd. Onze oplossingen bieden inzicht in de juiste prijsstelling voor de maximale resultaat op basis van variatie over tijd en locatie en geven concrete aanbevelingen om het resultaat van de onderneming te verbeteren.

Wat leveren we op?

  • Een real-time datastream van prijs, omzet en marktdata.
  • Een koppeling met uw interne data.
  • Een prijs optimalisatie algoritme met een revenu management optimalisatie.
  • Een online interactief dashboard dat helpt om de optimale prijs strategie te bepalen van uw product of dienst.